طلبه باید...
اولویت اول طلبه
وقتی که یک مروری در قرآن بکنید میبینید که یکی از موارد کلیدی برای رشد، و مراعاتی که همه جا به درد انسان بخورد و همه درهای بسته را باز بکند، همه بی قراریها را ببرد و توفیق را زیاد کند، مراعات تقوای الهی است و رعایت حدّ و حدود الهی، این اولویت اول در کار طلبگی ما است و هر چه که بخواهیم، از این مراعاتها بدست میآید، اینها آیات قرآن هستند و رد خور ندارند. اگر در بن بست قرار گرفتهایم و راه خروج به سمت بهتر شدن و روشنایی نداریم؛ « ومَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً ﴿الطلاق، 2﴾ » راه خروجی، از تقوا حاصل میشود. هر بلایی هم که احیاناً بر سر ما میآید، از بی توفیقیها، عقب افتادگیها و عدم مراعات ما است، پس هیچ کسی به ما ظلم نمیکند، خودمان گاهی کارهای خودمان را مسدود میکنیم.اگر راه خروجی میخواهیم، این راه : « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ » با این مراعات، جنبه علمی، ظاهری و باطنی همه را میشود مشاهده کرد.
در بخشهای دیگر هم همینطور است، اگر یکی معیّت با حق تعالی را میخواهد؛ و میخواهد همیشه به یاد خدا باشد، إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ، محبوبیت الهی را میخواهد یعنی میخواهد نزد خدا محبوب باشد، إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِين، منتها حالا یک وقت یک نفر میگوید، آقا این که شما میگویید «متقین» خیلی خوب، ولی ما الآن در اجرا چه کار باید کنیم؟ در اجرا هم خداوند به کسی ظلم نکرده و نمیکند. احوال هر کس را خداوند میداند و خودش عالم را این جور قرار داده، عالم متنوع است. مردم در رده های مختلفی هستند، این طبیعت کار است و (خداوند) تقوایی که انبیا و اولیا مراعات میکردند را از ما نمیخواهد، از ما می خواهد حد و حدودهای خودمان را مراعات کنیم؛ آنچه را که میدانیم باید انجام بدهیم، انجام بدهیم و آنچه را که میدانیم باید انجام ندهیم، انجام ندهیم. خدا این را از ما میخواهد. ولی تقوا ذو مراتب است.